II. MİDİLLİ EXPO, EGE, TİCARET KÜLTÜR VE TURİZM FUARI
VE MİDİLLİ SEKTÖREL HEYET ORGANİZASYONU
Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş başkanlığındaki Odamız heyeti 20-22 Haziran 2014
tarihleri arasında Yunanistan’ın Midilli Adası’nı ziyaret etmiştir. Heyet, “2. Midilli EXPO, Ege,
Ticaret Kültür ve Turizm Fuarı”na ve Midilli Ticaret Odası’nda düzenlenen Türk-Yunan İş
Formuna katılmıştır.
Heyette YK Başkanımız Ekrem Demirtaş’ın yanı sıra Yönetim Kurulu Üyesi Mert Pala, Meclis
Üyelerimiz ve İş Kadınları Platform Üyeleri yer almıştır.
Midilli ziyareti çerçevesinde heyetimiz
Menemen, Foça ve İstanbul Ticaret
Odaları ile Foça ve Edremit
Belediyeleri de katılmıştır.
Fuarın açılış kurdelesini Odamız YK Başkanı Ekrem Demirtaş ile birlikte Yunanistan Adalet Bakanı
Haralambos Athanosiu, Milletvekili ve Geçmiş Dönem Ege Bakanı Nikos Sfunakis, Kuzey Ege
Bölge Valisi Nasos Yakalis, Midilli Belediye Başkanı Dimitris Vunatsos, Midilli Milletvekili Pavlos
Voyagis, Atina Meslek Odası Başkanı Yorgos Benetos ve Midilli Ticaret Odası Başkanı Trasos
Kalogridis kesmiştir.
Kurdele töreni sonrasında Denirtaş, Yunanistan Adalet Bakanı Haralambos Athanosiu, Milletvekili
ve Geçmiş Dönem Ege Bakanı Nikos Sfunakis, Kuzey Ege Bölge Valisi Nasos Yakalis, Midilli
Belediye Başkanı Dimitris Vunatsos ve Midilli Milletvekili Pavlos Voyagis ile birlikte fuardaki
standları ziyaret ederek, bilgi almıştır.
Stand ziyaretleri sonrasında yapılan açılış konuşmalarında ilk sözü Yunanistan Adalet Bakanı
almıştır. Yunanistan Adalet Bakanı Haralambos Athanosiu, açılış töreninde yaptığı konuşmada
Midilli EXPO, Ege, Ticaret Kültür ve Turizm Fuarı’nı geçen sene 22 bin kişinin ziyaret ettiğini
söylemiştir. “Bu iyi bir başlangıç ve önemli bir başarıdır. Ülkemizin ileriye gidebilmesi için tek yol
dışa dönük çalışmak ve işbirliklerini arttırmaktır. Bunu söylemek kolay ama uygulaması zor
görünebilir. Çünkü tarihten kalma bazı dondurulmuş bakış açılarının aşılması gerekiyor. Ancak
unutmamamız gerekir ki tarihin en büyük tüccarları bu topraklarda doğmuştur. Yani gerekli olan
malzeme ve geçmişimiz var. Başarmak için sabırlı olmamız gerekiyor. Bu fuar, hem ekonomik
açıdan hem de iki ülke halkının ilişkilerini geliştirme açısından çok önemli bir yere sahip” diye
konuşmuştur.
İzmir Ticaret Odası
Açılışta konuşma yapan Odamız YK Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, “25 yıldır Türk ve Yunan
dostluğu için çabaladım. Bugün ne mutlu ki iki bayrak bu sahnede yan yana. Sadece dostluk değil,
tşcaret de lazım. Çok başarılı bir fuar. Ege’deki birçok Odamız, hatta İstanbul Ticaret Odası bile
bu fuara katılıyor. Ege bizi ayıran değil, birleştiren deniz. 25 yıl Ege Ege denizinde savaş uçakları
değil martılar uçsun sloganıyla kampanya yaptık. Çok yakında İzmir-Midilli seferleri başlayacak.
Çok sayıda İzmirli güzel adanızı ziyaret edecek. Aramızda dostluk ve güven ortamı oldukça
işbirlikleri sonuç verecektir” diye konuşmuştur.
Demirtaş’ın konuşmasının sonunda sahnede Türk ve Yunan bayrakları tutan iki genç kızı yanına
alarak “dünya döndükçe Türk ve Yunan bayrağı karşı karşıya değil, yan yana olsun” sözleri
dakikalarca alkışlanmıştır.
Odamız heyeti 21 Haziran tarihinde Midilli Ticaret Odası’nda düzenlenen Türk-Yunan İş
Formuna katılmıştır. Foruma, Odamız heyetinin yanı sıra, Türkiye’den Bergama Ticaret Odası
Başkanı Fikret Ürper, Aliağa Ticaret Odası Başkanı Adnan Saka ve Edremit Ticaret Odası Başkanı
İsmail Aynur katılmıştır.
Papadopoulos
Panagiotis, Midilli Ticaret Odası
Başkanı Trasos Kalogridis, Volos
Ticaret Odası Başkanı Aristotelis Bazdanis, Atina Küçük Sanayi Odası Başkanı Pavlos Ravanis,
Midilli ve Köstence metropolitleri de katılarak konuşma yapmıştır.
Formun açılış konuşmasını yapan Midilli Oda Başkanı Trasos Kalogridis, iki ülkenin her yıl bu fuar
vesilesiyle bir araya geldiğini, Odamız YK Başkanı Ekrem Demirtaş’ı ilk 1995 yılında tanıdığını, her
zaman çok dostane bir tavrı olduğunu ve Türk-Yunan dostluğuna çok katkı koyduğunu
söylemiştir. Demirtaş’ın Yunanistan’daki hemen hemen tüm Ticaret Odaları ile çok iyi ilişkilere
sahip olduğunu belirten Kalogridis, Türk-Yunan yakınlaşması adına yaptıkları için teşekkürlerini
sunmuştur.
Formda söz alan diğer konuşmacılar da Odamız YK Başkanı Ekrem Demirtaş ve heyetinin fuara
ve forma katılımlarından dolayı duydukları memnuniyeti ifade etmişlerdir.
Yunanistan Midilli Milletvekili Pavlos Vogiatzis, yaptığı konuşmada iki halkın bu tip toplantılarda bu
zamana kadar yeterince konuştuğunu, bundan sonraki süreçte işbirliğine yönelik adımların
atılmasının önemli olduğunu belirtmiştir. Resmi konuşmalar yerine Türk ve Yunan işadamlarının iş
görüşmeleri yapacağı toplantı organizasyonlarının yapılması gerektiğini, Yunanistan ile Türkiye
İzmir Ticaret Odası
arasındaki ekonomik ilişkilerin önemli olduğunu ancak, Türkiye ile Midilli ve Kuzey Ege Bölge
Valililiğinin ilişkilerinin olması gereken düzeyde olmadığını belirtmiştir.
Yunanistan Odalar Birliği Başkan Yardımcısı ve Selanik Ticaret Odası Başkan Yardımcısı Panagiotis
Papadopulos, bu tip organizasyonların güçlü temeller atılmasına neden olduğunu ve Türk-Yunan
işadamları arasındaki işbirliği için dinamizm yarattığını belirtmiştir.
Bergama Ticaret Odası Başkanı Raşit Ürper, “ekonominin önemini biliyoruz, ekonomi sosyal
ilişkilerimizi de geliştiriyor. Artık konuşma değil, çalışma zamanı. Yaklaşık 1.5 ay önce Midilli’yi
ziyaret ettiğimizde, Yunan Adaları Ticaret Odaları ile birlikte ortak bir toplantı yapma konusunda
anlaşmaya vardık. Bu toplantıyı en kısa zamanda gerçekleştirmek istiyoruz” şeklinde konuşmuştur.
Volos Oda Başkanı Aristotelis Bazdanis, İzmir Ticaret Odası’nın bu fuara katılımını haber alınca bir
heyet düzenleme kararı aldıklarını belirtmiştir. Bazdanis, “Son olarak Odamız YK Başkanı ile
Volos’ta, Ege’de Kruvaziyer Turizmini görüşmek üzere bir araya geldik, İzmir-Volos limanını
bağlamak için çeşitli fikirleri ele aldık. Türk tarafından ilgi olup olmadığını görmek üzere de bugün
buraya geldik. Volos’taki insanların çoğunun İzmir ve çevresinde kökenleri var. 1922’de göç ettiler
ve bugün şehrin en yaratıcı kısmını meydana getiriyorlar.” Diye konuşmuştur.
Konuşma ve selamlamaların ardından söz alan Demirtaş, konuşmasına Türk-Yunan dostluğuna
katkı yapan herkesi anarak ve selamlayarak başlamıştır.
Demirtaş şöyle devam etmiştir:
“1998 yılında Midilli’de ilk Zirveyi yaptık. O dönem Oda Başkanı Mathiellis idi. O zirvede kıyı ve
adaların ulaşım probleminin çözülmesini konuştuk. Ancak henüz başaramadık. Volos Başkanının
değindiği gibi, İzmir-Volos’u bağlayamadık. İzmir-Selanik bağlantısı yok. Çok kısa zamanda İzmirMidilli birbirine bağlanıyor. Yolculuk süresi iki saat olacak.
Zor günler geçirdik. İlk ziyaretlerde polis
eşliğinde gezdik. Bugün hepsi geride kaldı ama
savaş uçakları halen uçuyor. Tanrı bizi bu
coğrafyada birlikte yaşamaya mahkum etti.
Dostluk ve barış içinde yaşamalıyız. Ege’de
Savaş
uçakları
değil
martılar
uçsun
kampanyasını biz başlattık. Burada kendimizi
misafir değil, evimizde hissediyoruz. Dünkü
konuşmalarda Yunan Adalet Bakanı da söyledi.
Ege bizi ayıran değil birleştiren deniz. Ben hep
barış dilini kullandım. Eksik ve yanlışlar üzerinde durmadım ve halen durmuyorum. Neler
yapmamız gerektiğini bu toplantılarda konuşmalıyız. Ekonomik kriz nedeniyle ticari açıdan
durgunluk yaşıyoruz.
Ancak turizm açısından iyi durumdayız. Sakız-Çeşme, Ayvalık-İzmir turist sayıları oldukça iyi
durumda. İzmir’den Midilli’ye katamaran olursa daha çok Türk Midilli’ye gelecektir. Kuzey
İzmir Ticaret Odası
Yunanistan kruvaziyer turizmden fazla pay alamıyor. Kruvaziyerler Pire-İstanbul-İzmir yapıyor
sonra İtalya’ya geri dönüyor. Biz çaba gösteriyoruz. Kuzey Ege için de çaba gösteriyorum.
İzmir-Selanik mal, yolcu, araç taşıma projesi şu anda devam ediyor.
Her zaman söylediğim gibi ticarette
potansiyelimiz çok büyük. 2013’te ticaretimiz
5.5 milyar dolarlara çıktı.
Fuarda
gördüklerimden
memnuniyet
duydum. Tarım makinaları gördüm. Bu
gelişme beni sevindiriyor.
Övgü dolu sözleriniz için teşekkür ediyorum. Tek başıma değildim. Birlikte inanmasak, bugün
buraya gelemezdik. Bu hepimizin başarısı.”
Formun ardından Midilli Odası’nda ikili iş görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Odamız İş Kadınları
Platformu üyeleri, Midillili İş kadınları ile görüşmüştür. Görüşmede, Midilli’li İş Kadınları İzmir’e
davet edilmiş ve en yakın zamanda ziyaret sözü verilmiştir.”